اَعُوْذُ بِااللهِ مِنَ اْلشَّيْطَا
نِ الْرَجِيْم بِسْمِ اللهِ اْلَرّحْمنِ اْلرَحِيْمِ
اَشْهَدُ اَنْ لا َاِلَهَ اِلا الله
وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله
اَلله ُوَحْدهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ
مُحَمَّدٌ عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهْ حَقُّ الله - رَحْمَةُ الله – رِضَأ الله
Patut diketahui bahwa
manusia termasuk pada salah satu dari dua golongan, golongan pertama ialah yang
berada dalam kedamaian, keimanan, bahagia dalam melakukan ketaatan kepada
Allah, sementara golongan kedua berada dalam keadaan tidak selamat, keraguan
dan kerisauan dalam keingkaran terhadap peraturan Tuhan. Kedua nilai, ketaatan
dan keingkaran, ada di dalam diri seseorang. Jika kesucian, kebaikan dan
keikhlasan lebih menguasai, sifat-sifat mementingkan diri akan bertukar menjadi
suasana kerohanian dan bagian diri yang ingkar akan dikalahkan oleh bagian diri
yang baik. Sebaliknya jika seseorang mengikuti hawa nafsu yang rendah dan
kesenangan ego dirinya, sifat-sifat ingkar akan menguasai bagian diri yang satu
lagi untuk menjadikannya ingkar dan jahat. Jika kedua-dua sifat yang berlawanan
itu sama-sama kuat diharapkan yang baik itu boleh menang, sebagaimana yang
dijanjikan:
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ
فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا
يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
Barangsiapa membawa amal yang baik,
maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa
perbuatan jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan
kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).(Surah
An’aam, ayat 160).
Dan jika Allah kehendaki
ditambah-Nya lagi ganjaran atas kebaikan. Namun orang yang kebajikan dan
kejahatannya sama banyak mesti lulus perbicaraan pada hari pembalasan. Orang
yang berhasil mengubah sifat mementingkan diri kepada tidak mementingkan diri,
hawa nafsu yang rendah kepada cita-cita kerohanian, baginya tiada hisab, tiada
catatan akan diberikan kepadanya. Dia akan memasuki surga tanpa melalui huru
hara hari kiamat.
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ
مَوَازِينُهُ فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ
Dan adapun orang-orang
yang berat timbangan (kebaikan)nya, maka dia berada dalam kehidupan yang
memuaskan.. (Surah Qari’ah, ayat 6 & 7).
Orang yang kejahatannya
lebih berat daripada kebaikannya akan dihukum menurut kadar kejahatannya.
Kemudian dia dikeluarkan dari neraka, jika dia beriman, dan akan masuk syurga.
Taat dan ingkar bermakna
baik dan jahat. Kedua-dua ini ada dalam diri seseorang manusia. Yang baik boleh
berubah menjadi jahat dan yang jahat boleh berubah menjadi baik. Nabi s.a.w
bersabda,
“Orang yang kebaikan
menguasainya menemui keselamatan, keimanan dan kegembiraan dan menjadi baik.
Orang yang kejahatannya lebih menguasai kebaikan, dia menjadi ingkar dan jahat.
Orang yang menyadari kesalahannya dan bertaubat dan mengubah haluannya akan
mendapati suasana ingkar akan bertukar menjadi taat dan beribadat”.
Telah menjadi ketentuan
bahwa baik dan jahat, kehidupan yang diberkati bagi orang yang taat dan
kesengsaraan bagi yang ingkar, adalah keadaan yang setiap orang dilahirkan
dengannya. Kedua-duanya tersembunyi di dalam bakat atau keupayaan seseorang.
Nabi s.a.w bersabda,
“Orang yang bertuah
menjadi baik adalah baik ketika di dalam kandungan ibunya, dan orang berdosa
yang jahat adalah pendosa di dalam kandungan ibunya”.
Begitulah keadaannya dan
tiada siapa yang berhak berbicara mengenainya. Urusan takdir bukan untuk
dibicarakan. Jika dibiarkan perbincangan demikian ia akan membawa kepada bid'ah
dan kekufuran.
Lagipula tiada siapa
boleh menjadikan takdir sebagai alasan untuk membuang segala ikhtiar, semua
perbuatan baik. Seseorang itu tidak boleh mengatakan, ‘Jika aku ditakdirkan
menjadi baik maka aku bersusah payah membuat kebaikan sedangkan aku sudah
diberkati’. Atau berkata, ‘Jika aku sudah ditakdirkan menjadi jahat apa gunanya
aku berbuat kebaikan’. Jelas sekali pendirian demikian tidak benar. Tidak wajar
mengatakan, ‘Jika keadaan aku sudah ditakdirkan pada azali apa untung atau rugi
yang aku harapkan dengan usahaku sekarang’. Contoh yang baik diberikan kepada
kita adalah perbandingan di antara Adam a.s dengan iblis yang dilaknat. Iblis
meletakkan kesalahan kepada takdir, yang menyebabkan dia menjadi derhaka, maka
dia menjadi kafir dan dibuang jauh daripada keampunan dan kehampiran Tuhan.
Adam a.s mengakui kesilapannya dan memohon keampunan, menerima keampunan dari
Allah dan diselamatkan.
Menjadi kewajiban bagi
orang Islam yang beriman untuk tidak coba memahami sebab-sebab yang tersimpan
di dalam takdir. Orang berbuat demikian akan menjadi keliru dan tidak mendapat
apa-apa melainkan keraguan. Bahkan dia mungkin kehilangan keyakinan. Orang yang
beriman mestilah mempercayai kepada kebijaksanaan Allah yang mutlak. Segala
yang manusia lihat terjadi pada dirinya di dalam dunia ini mesti ada alasan
tetapi alasan itu bukan untuk difahami melalui lojik manusia karena ia
berdasarkan kebijaksanaan Tuhan. Di dalam kehidupan ini bila kamu temui
pencacian terhadap Tuhan, kemunafikan, keingkaran, penipuan dan lain-lain yang
jahat, jangan biarkan perkara-perkara tersebut menggoncangkan iman kamu.
Ketahuilah Allah Yang
Maha Tinggi dengan kebijaksanaan mutlak bertanggungjawab kepada semua perkara
dan Dia lakukan apa yang kelihatan sebagai tidak baik sebagai menyatakan
kekuasaan-Nya yang mutlak. Penampakan kekuasaan yang demikian mungkin
menyebabkan ada orang yang tidak bertahan dan menganggapnya sebagai tidak baik
tetapi ada rahasia besar di sebaliknya yang tiada makhluk yang tahu melainkan
Rasulullah s.a.w. Ada kisah orang arif berdoa kepada Tuhannya, “Wahai Yang Maha
Suci, semua telah diatur oleh Engkau. Takdirku adalah kepunyaan-Mu. Ilmu yang
Engkau letakkan padaku adalah milik-Mu”. Ketika itu dia mendengar jawaban tanpa
suara tanpa sepatah perkataan, keluar dari dalam dirinya mengatakan, “Wahai
hamba-Ku. Segala yang engkau katakan adalah kepunyaan Yang Maha Esa dan dalam
keesaan. Ia bukan milik hamba-hamba”. Hamba yang beriman itu berkata, “Wahai
Tuhanku, aku telah menzalimi diriku, aku bersalah, aku berdosa”. Selepas
pengakuan itu sekali lagi dia mendengar dari dalam dirinya, “Dan Aku mempunyai
keampunan terhadap dirimu. Aku telah hapuskan kesalahan-kesalahan kamu, Aku
telah ampuni kamu”.
Biar mereka yang beriman
tahu dan bersyukur yang segala kebaikan yang mereka lakukan bukanlah dari mereka
tetapi melalui mereka, kejayaan datangnya dari Pencipta. Bila mereka bersalah
biar mereka tahu bahawa kesalahan mereka datangnya dari diri mereka sendiri,
kepunyaan mereka dan mereka boleh bertaubat. Kesalahan datangnya dari keegoan
mereka yang batil. Jika kamu memahami ini dan mengingatinya kamu termasuk ke
dalam golongan yang disebut Allah:
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً
أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا
لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى
مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ
مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ
فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ
Dan (juga) orang-orang
yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka
ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi
yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan
perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.Mereka itu balasannya ialah
ampunan dari Tuhan mereka dan surga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai,
sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang
beramal.. (Surah Imraan, ayat 135 & 136).
Adalah baik bagi orang
yang beriman mengakui yang dirinya sendirilah puncak semua kesalahan dan
dosanya. Itulah yang akan menyelamatkannya. Itu lebih baik dan lebih benar
daripada meletakkan kesalahan dirinya kepada Yang Maha Perkasa, Maha Kuasa,
Pencipta semua perkara.
Bila Nabi s.a.w
bersabda, “Telah diketahui bila seseorang itu berada di dalam kandungan
ibunya dia akan menjadi baik atau pendosa” baginda maksudkan ‘dalam
kandungan ibu’ itu adalah empat anasir yang melahirkan semua kekuatan atau
tenaga dan kebolehan lahiriah. Dua daripada anasir tersebut adalah tanah dan
air yang bertanggungjawab kepada pertumbuhan keyakinan dan pengetahuan,
melahirkan kehidupan dan lahir dalam hati sebagai tawaduk (kerendahan diri).
Dua anasir lain ialah api dan angin yang bertentangan dengan tanah dan air –
membakar, membinasa, membunuh. Kudrat Tuhan yang menyatukan anasir-anasir yang
berlawanan dan berbeza menjadi satu. Bagaimana air dan api bisa bersama?
Bagaimana cahaya dan kegelapan bisa terkandung di dalam awan?
هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ
الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ
وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ
وَالْمَلَائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ
بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِي اللَّهِ وَهُوَ شَدِيدُ
الْمِحَالِ
Dia-lah Tuhan yang
memperlihatkan kilat kepadamu untuk menimbulkan ketakutan dan harapan, dan Dia
mengadakan awan mendung.Dan guruh itu bertasbih dengan memuji Allah, (demikian
pula) para malaikat karena takut kepada-Nya, dan Allah melepaskan halilintar,
lalu menimpakannya kepada siapa yang Dia kehendaki, dan mereka
berbantah-bantahan tentang Allah, dan Dia-lah Tuhan Yang Maha keras siksa-Nya.
. (Surah ar-Ra’d, ayat 12 & 13).
Satu hari wali Allah Yahya bin Mua’adh ar-Razi ditanya, “Bagaimana mengenali Allah?’ Dia menjawab, “Melalui gabungan yang bertentangan”.
Pertentangan termasuk
pada, dan sebenarnya keperluan bagi, memahami sifat-sifat Allah. Dengan
menghadapkan diri kepada hakikat Ilahi seseorang menjadi cermin yang
membalikkan kebenaran itu, juga sifat Yang Maha Perkasa dibalikkan. Dalam diri
manusia terkandung seluruh alam maya. Sebab itu dia dipanggil penggabung yang
banyak. Allah menciptakan manusia dengan dua tangan-Nya, tangan kemurahan-Nya
dan tangan keperkasaan-Nya, keperkasaan dan kekuasaan. Jadi, manusia adalah
cermin yang menunjukkan kedua-dua belah, yang kasar serta tebal dan yang halus
serta indah.
Semua nama-nama Ilahi
nyata pada manusia. Semua makhluk yang lain hanya sebelah saja. Allah
menciptakan iblis dan keturunannya dengan sifat kekerasan-Nya. Dia ciptakan
malaikat dengan sifat kemurahan-Nya. Nilai-nilai kesucian dan kebaktian yang
berterusan terkandung dalam kejadian malaikat, sementara iblis dan keturunannya
yang diciptakan dengan sifat kekerasan-Nya, mempunyai nilai kejahatan, kerana
itu iblis menjadi takabur, dan bila Allah perintahkan sujud kepada Adam dia
ingkar.
Oleh kerana manusia
mempunyai kedua-dua ciri alam tinggi dan rendah, dan Allah telah memilih
utusan-utusan dan wali-wali-Nya dari kalangan manusia, mereka tidak bebas
daripada kesilapan. Nabi-nabi dipelihara dari dosa-dosa besar tetapi kekhilapan
kecil harus berlaku pada mereka. Wali-wali pula tidak terjamin dipelihara
daripada dosa tetapi adalah dikatakan wali-wali itu hampir dengan Tuhan,
mencapai makam kesempurnaan, mereka masuk ke bawah perlindungan Tuhan dari
dosa-dosa besar.
Syaqiq al-Baqi berkata,
“Terdapat lima tanda kebenaran: perangai yang lemah lembut dan lembut hati,
menangis kerana menyesal, mengasingkan diri dan tidak peduli tentang dunia,
tidak bercita-cita tinggi, dan memiliki rasa hati (gerak hati atau intuisi).
Tanda-tanda pendosa juga lima; keras hati, mempunyai mata yang tidak pernah
menangis, mencintai dunia dan kesenangannya, bercita-cita tinggi, tidak bermalu
dan tidak ada rasa atau gerak hati”.
Nabi s.a.w meletakkan
empat nilai pada orang yang baik-baik, “Boleh dipercayai dan menjaga apa yang
diamanahkan kepadanya dan mengembalikannya. Menepati janji. Bercakap benar,
tidak berbohong. Tidak kasar dalam perbincangan dan tidak menyakitkan hati
orang lain”. Baginda s.a.w juga memberitahu empat tanda pendosa, “Tidak
boleh dipercayai dan merosakkan amanah yang diberikan kepadanya, mungkir janji,
menipu, suka bertengkar, memaki apabila berbincang dan menyakitkan hati orang
lain”. Seterusnya pendosa tidak dapat memaafkan kawan-kawannya. Ini tanda
tiada iman kerana kemaafan menjadi tanda utama orang beriman. Allah
memerintahkan rasul-Nya:
“Berilah maaf, dan suruhlah mereka (manusia) berbuat kebaikan, dan berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh”.
Perintah ‘maafkanlah’
bukan hanya tertuju kepada Rasulullah s.a.w seorang sahaja. Ia mengenai semua
orang dan tentu sahaja termasuk mereka yang beriman dengan Rasulullah s.a.w.
Perkataan ‘maafkanlah’ bermakna jadikan tabiat memafkan, jadikan sifat atau
peribadi. Siapa yang ada sifat pemaaf menerima satu daripada nama-nama Allah –
ar-Rauf – Yang Memaafkan. “Barangsiapa memaafkan dan membereskan maka
ganjarannya (adalah) atas (tanggungan) Allah”. (Surah Syura, ayat 40).
Ketahuilah ketaatan
kepada Allah bertukar menjadi ingkar, kejahatan dan dosa menjadi kebaikan,
tidak berlaku dengan sendiri, tetapi dengan rangsangan, pengaruh, tindakan
serta usaha diri sendiri. Nabi s.a.w bersabda, “Semua anak dilahirkan muslim.
Ibu bapaknya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi”. Setiap orang ada
bakat untuk menjadi baik atau jahat, boleh memiliki sifat-sifat baik dan buruk
dalam masa yang sama. Jadi, adalah salah menghukum seseorang atau sesuatu
sebagai sepenuhnya baik atau buruk. Tetapi benar jika dikatakan seseorang itu
lebih banyak kebaikannya daripada kejahatannya ataupun sebaliknya.
Ini bukan bermakna
manusia masuk syurga tanpa amalan baik, juga bukan dia dihantar ke neraka tanpa
amalan buruk. Berfikir cara demikian bertentangan dengan prinsip Islam. Allah
menjanjikan syurga kepada hamba-hamba-Nya yang beriman dan beramal salih dan
diancam-Nya orang-orang yang berdosa dengan azab neraka.
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا
فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ
Barangsiapa yang mengerjakan amal
saleh, maka itu adalah untuk dirinya sendiri, dan barangsiapa yang mengerjakan
kejahatan, maka itu akan menimpa dirinya sendiri, kemudian kepada Tuhanmulah
kamu dikembalikan (Surah Jaasiaah, ayat 15).
الْيَوْمَ تُجْزَى كُلُّ
نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
Pada hari ini tiap-tiap jiwa diberi
balasan dengan apa yang diusahakannya. Tidak ada yang dirugikan pada hari ini.
Sesungguhnya Allah amat cepat hisabnya. (Surah Mukmin, ayat 17).
وَمَا تُقَدِّمُوا
لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا
تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
Dan kebaikan apa saja yang kamu
usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahala nya pada sisi Allah.
Sesungguhnya Alah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.
. (Surah Baqaraah,
ayat 110).
رَبَّنَا اَتِنَا فِى
اْلدُنْيَاحَسَنَةً وَفِى اْلأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ اْلنَّارِ.
وَاْلحَمْدُ للهِ رَبّ ِاْلعَالَمِيْنَ
رِضَــا يَاالله ……….. الفاتحة
رِضَــا يَاالله ……….. الفاتحة
Selasa, 12 Juni 2012
By. : sufisme news
sumber: Ngaji Islam